Kolektif bilinç Manavgat heykelinde sanatla dışa vuruldu

Şeyma Ercanlı Yazar: Şeyma Ercanlı 11 Ekim 2021

Bu haberi arkadaşlarınla hemen paylaş!

Türkiye'nin en büyük orman yangını olarak kayıtlara geçen, çoğumuzun kalbinde derin üzüntüye sebep olan Manavgat yangınından sonra sanatçı Adnan Ceylan “doğanın uyanışını” temsil ettiğini söylediği at heykelinin yapımı için kolları sıvadı. Heykel sanatçısı Ceylan, Toros Dağları'na çıkarak yanan sedir ormanlarından topladığı odun parçalarından 2.3 metre uzunluğunda, 300 kilo ağırlığında, şaha kalkmış at heykeli yaptı. Sanatçı heykelin yapımında kolektif bir ruh ile hareket ettiklerinin altını çizdi. Ceylan: “Her gün tanıdığım tanımadığım insanlar gelip eserin bir parçası oldu” dedi.

Kolektif bilinç Manavgat heykelinde sanatla dışa vuruldu

Zor zamanlar, yaşanan büyük felaketler bir araya gelmek için önemli zaman dilimleri oluyor. Ülkemizde yaşanan büyük yangınlarda bu dayanışmanın önemini bir kez daha gözler önüne serdi. Sanatçı Adnan Ceylan bu dayanışmaya sanatıyla katkı sağladı. Heykelin yapımında ona birçok sanatsever ve sanatçı destek oldu. Ceylan, bu süreci şu sözlerle aktarıyor; “Her gün tanıdığım tanımadığım insanlar gelip eserin bir parçası oldu. Beklentiler görseli ve amacı yükseltti. Eserin içindeki, doğa, yardımlaşma, bir felaket karşısında bir araya gelme ve saklanarak baş etme duygularını ön plana çıkarttı. Eseri gören herkes bu duyguların bir kaçını hissederek geri dönüşlerini de ifade ettiler.” Ceylan ile sanat hayatını ve ileri dönüşümün önemini konuştuk.

Adnan Ceylan sizi biraz tanıyabilir miyiz?

Ben Adnan Ceylan, çocukluğum ve gençliğim yurtdışında Belçika’da geçti. Turizm otelcilik ve Hacettepe Fransız dili ve edebiyatı okudum. Güzel olan her konuda kendimi geliştirmeye adamış bir kişiyim.

2018 yılında Cumhurbaşkanlığı Külliyesi’nde düzenlenen “Atıktan Sanata” başlıklı sergiye 6 heykelle katıldınız. Tecrübelerinizden bahseder misiniz? Sıfır atık projesinde oluşturulmak istenen farkındalık ne kadar etkili oldu?

Doğru mesajı karşı tarafa iletmek için sanat çok güçlü bir platform. Dünya üzerinde trend olan ve farkındalık yaratan bu konuda ülkemizin hangi seviyede olduğunu gösteriyor. Külliyeye sergi için davet edilmem müthiş bir maceraydı. Bana şu mesajı veriyor ‘Evet seni gördük. Güzel işler yapıyorsun. Devam et’ bir sanatçının temel ihtiyacı budur diye düşünüyorum.

“Ağaç kesmeden kar kas denilen ölü parçaları kullanıyorum”

Küresel pandemi salgınıyla birlikte doğaya saygı ve etik üretim arayışları büyüyor. Siz sanatınızda aslında bunu çok önceden itibaren vurguluyorsunuz. Heykelleriniz kullandığınız malzeme nedir? Vermek istediğiniz mesajın etkisini kullandığınız malzemeler nasıl güçlendirmektedir?

Sedir ve ardıç ağacı kullanıyorum 1500 ve 2000 metre yüksek tepelerde yetişen bir ağaç doğanın en acımasız iklim şartlarında hayatta kalmaya çalışan bir tür. Gündüz sıcak gece soğuk iklim değişiklikleri ağaç üzerinde gerilmelere neden oluyor. Anatomik kas şekillerine bürünüyor. Su ve rüzgârın aşındırıcı etkisiyle muazzam bir görsel oluşuyor. Ağaç kesmeden kar kas denilen ölü parçaları kullanıyorum.

Pandemi dönemiyle iş hayatınızda bir değişikliğe gittiniz. Evinizin bahçesini atölye olarak kullanıyorsunuz. Zorunlu kısıtlamalar, karantina süreçleri sanatçı yönünüzü nasıl etkiledi?

Pandemi döneminde herkes gibi ben de fedakârlıklarda bulundum. Atölyemi ve daim sergi yerimi kapatmak zorunda kaldım. Çalışmalarımın boyutlarını küçülttüm kendi bahçemde çalıştım. Bu süreçte araştırmaya fırsat bulamadığım konularla ilgilendim.

“Müthiş bir dinlenme ve meditasyon aktivitesi doğayı en üst seviyede sanatsal bir pencereden bakmamızı sağlıyor”

Japon bonzai bitki şekillendirme sanatını öğrendiniz sanırım. Bu macera ve merak nasıl başladı ve ilerledi? Online etkinliklere sıklıkla katılır mısınız?  

Uzun zamandır bonzai sanatına merak ediyordum görsel güzelliği dışında oluşum sırasında gereken matematik şemayı inceleme fırsatım olmamıştı. Pandemi döneminde online platformlar vakit ve dikkat ayırmama fırsat oldu. Müthiş bir dinlenme ve meditasyon aktivitesi doğayı en üst seviyede sanatsal bir pencereden bakmamızı sağlıyor.

Türkiye’nin en büyük orman yangını olarak kayıtlara geçen Manavgat yangınında zarar gören ağaçlardan elde ettiğiniz odun ve tahta parçalarıyla at figürü yaptınız ve şuan sergileniyor. Harika bir çalışma olduğunu belirtmek isterim. Fikir nasıl doğdu? Ortaya çıkan sadece bir heykel değil bir felaketin de tanığı adeta. Çalışmanızın sizde uyandırdığı duygu nedir ve nasıl geri dönüşler aldınız?

Malzeme arayışı sırasında bu manzaranın içinde buldum kendimi. Televizyonda seyretmekten farklı, istedim ki insanlar bu duyguların bir parçası olsun. Son eserimi ‘Manavgat şah’a kalkmış at’ sadece ben değil bir kolektif çalışmayla meydana getirelim. Her gün tanıdığım tanımadığım insanlar gelip eserin bir parçası oldu. Beklentiler görseli ve amacı yükseltti. Eserin içindeki, doğa, yardımlaşma, bir felaket karşısında bir araya gelme ve saklanarak baş etme duygularını ön plana çıkarttı. Eseri gören herkes bu duyguların bir kaçını hissederek geri dönüşlerini de ifade ettiler.

“Manavgat” heykeli şuan  “İleri Dönüşüm Heykel Sergisi”nde sanatseverlerle buluşuyor. İSD-ART küratörlüğünde gerçekleşen sergi, 30 Ekim tarihine kadar Zorlu Center Meydan ve Boğaz katında izlenebilecek. Çağımızda “geri dönüşüm” kavramından “ileri dönüşüm”e nasıl geçilebilir?

Birkaç kişinin istemesi ile olmaz. Toplu bir bilinç ve gönüllü bir duygusal katılım gerekir. İçinde birkaç matematik formülü barındıran bir sistem. ‘Manavgat şah’a kalkmış at’ Egeli bunun için çok güzel bir örnek.

Heykel sanatında sizi besleyen kaynaklar nelerdir?

Üzerinde estetik güzelliği olan her geri dönüşüm malzemesi benim için esin kaynağı olmuştur.

İleriye dönük projelerinizden bahseder misiniz?

Çalışmalarımın farkına varan birkaç belediye öğrencilerle birlikte geri dönüşüm çalıştayları programı düzenledi önümüzdeki günlerde onlara katılmak var. Bir de Antalya’da bir geri dönüşüm çiftlik sanat atölyesi kurmak plan ve projesi tamamlandı 2022’de hayata geçer diye düşünüyorum.

Şeyma Ercanlı

Şeyma Ercanlı

  • Editörün Seçimi
  • En Çok Okunanlar

Copyright © Tüm hakları saklıdır. Merjam.com – Copyright 2021 | Codlio
3D tasarım ajansı Ertesi gün ilacı